שיעורים באקולוגיה מעשית

נכתב

שיעורים באקולוגיה מעשית

בדיוק לפני שבוע נסענו אני וה' למסיבת גיל 40 של אחיה האהוב והפוחז שהתקיימה באיזשהו קפה בראש העין.
מעבר לעובדה שזו הייתה הזדמנות טובה לצאת קצת ולהתאוורר (מה לעשות, כשיש לך 4 ילדים בבית, גם נסיעה על כביש 6 בערב חורפי עם מוזיקה באוטו בואכה מחלף קסם היא סוג של נופש) זו הייתה הזדמנות לשוב ולמדוד את המרחק שבין האי שנקרא פרדס חנה כרכור לבין שאר העולם. "את רואה את אלו" הצביע עלינו אורי, תוך כדי שיחה עם אחת מבנות השכבה שלו בקיבוץ שהסתכלה עליו בעיניים מצועפות, למרות הקרחת והכרס שהוא גידל, "הם מכרכור". "אצלם אין כסף, אצלם הכל בארטרים". "תגיד, זה הכל מהחנות יד שניה ההיא", הוא שאל, בעודו בוחן את מקטורן הכותנה המשובח בצבע ירוק זית ששיווה לי ללילה אחד ביחד עם כובע המצחיה מראה של דוד עשיר מאמריקה. "כן. וגם חולצת הפסים והג'ינס, ונעלי האלדו". "אנחנו מקדימים את זמננו", אמרתי למצועפת בחיוך, ובגאווה בלתי מוסתרת ,"אבל בסוף גם בראש העין יבינו את זה".

האפיזודה הקצרה הזו שבה מצאנו את עצמנו שוב מייצגים בקטן את דרך החיים שמאפיינת את המושבה המקומית, היא סממן למשהו הרבה יותר גדול ועמוק שמתרחש כאן. זה לא סוד שפרדס חנה כרכור מעבר להיותה מוקד עליית נדל"ן בלתי נגמר, היא נושאת דגל וחלוצה של מה שניתן לקרוא לו כצרכנות אקולוגית/אתית/מוסרית. אבל זה לא רק זה. אל מול הצד האחד של המשוואה שבא לידי ביטוי בקואופרטיביים האורגניים, באנשי ונשות הפרמקלצ'ר, בחנויות היד השניה ומחסני ויצ"ו, בגינה הקהילתית, במתקני המים האפורים, בחזרה לבמבוק, בבניית היורטים והדומים למיניהם, בחלוקה להסעות, ברכיבה על אופניים, בדאודורנטים הטבעיים ובצריכה הלוקאלית עליה אנחנו מדברים מזה תקופה ארוכה, יש גם את העסקים המקומיים שעוסקים הלכה למעשה במה שנקרא Reuse או שימוש חוזר.

בין אם מדובר בהנס עם הצמיגים שלו, שאותם הוא הופך לסטולים או לדרקונים, באלון אקוהדד שלוקח מנורות ומחזיר אותן לחיים כעכבישים, בנו, לליפוף שמכבדים את הכורסאות של שנות ה-50 ומחדשים אותן בעדינות כך שיתאימו לסלון של המאה ה-21 , או באנשי האוסף, שחיים ונושמים צרכנות ירוקה, התמונה שמצטיירת היא ברורה ובעלת מכנה משותף. כולם עוסקים בהפיכת המטרד למשאב או אם לכנות את זה בלשון קצת פחות מכובסת, כולם בעצם הופכים זבל לזהב. ועל זה רצינו לדבר.

ב-3/3/2011 תארח פרדס חנה כרכור את הכנס הראשון בסדרת אקולוגיה מעשית, שייקרא Reuse כהזדמנות עסקית.

על הכנס הזה עומלת כבר מספר חודשים לילי בוטמן (שתרחיב עליו את הדיבור בפוסט משלה) שהינה היוזמת והמפיקה. היוזמה הברוכה שלה, אליה נרתמו גם המשרד להגנת הסביבה והמועצה המקומית (שם הרוח החיה היא ד"ר נורית השמשוני –יפה שהינה גם יו"ר הכנס), תאפשר מפגש בין אנשי תעשיה, יזמים ירוקים ולא ירוקים, מעצבים תעשייתיים, ורבים וטובים שהנושא קרוב לליבם עם העסקים המקומיים. זוהי בעצם הזדמנות נדירה לחשוף את המרכולת המקומית לפני אנשי המרכז. זוהי בעצם פלטפורמה שבה אולי לראשונה פרדס חנה כרכור תוכל למצב את עצמה כמובילה בתחום הירוק, ה-Reuse', והצרכנות אתית ולקבל חותמת רשמית על עשייה והתנהלות שקורית כאן בפועל כבר שנים. הקול הקורא שמפורסם כאן מיועד עבורכם, בעצם עבורינו. זוהי במה וכמו שדודי מעיין אומר אתם מוזמנים לבצע כניסה בלתי נשכחת.

במאמר מאלף שקראתי לאחרונה והתפרסם בגיליון דה מרקר במגזין ינואר האחרון (עמ'92) מנתח אלכס בוגוסקי את מצבו העכשווי של הצרכן המודרני. בוגוסקי שהוא מייסד "הקוטג' אין פחד" ארגון שקורא למהפיכה צרכנית. גורס כי אנו צרכנים מרגע לידתנו ועד יום מותנו. מעבר לניסיון למצוא הגדרות כגון צרכנזרח (Concitizen) ואזרכן (Citizumer) שמנסות להגדיר ביחד בני אדם וצרכנים הוא מעלה מבחן פשוט.

כמי שעומדים לרכוש מכנסי ג'ינס יש לכם ארבע אפשרויות:

  • לרכוש זוג חדש.
  • לקנות מכנסיים משומשים.
  • לא לקנות (שזוהי בהחלט החלטה צרכנית).
  • לקנות חומרי גלם ולייצר בעצמכם.

אני משאיר לכם לקרוא את הניתוח של התוצאות או לבחון באיזו קטגוריה כל אחד ואחת מכם נמצאת.
השורה התחתונה של בוגוסקי היא שהצרכנים הם המגזר הגדול ביותר בכלכלה העולמית, וצריכה היא לא מילה מלוכלכת אם עושים אותה נכון ובאופן מאורגן עד כדי כך שהיא יכולה להשפיע באופן חיובי על האנושות כולה. מסתבר, עוד פעם, שקו ישר מחבר בין מינגלינג על הבר במסיבה קטנה בראש העין לעולם הגדול ולמגמות שפושות בו. פרדס חנה כרכור על המפה.

המעוניינים להשתתף מוזמנים ליצור קשר עם אילנה פלדה, טל': 054-4852040 או איתי, אייל כגן, טל': 052-2469793 עד יום רביעי 16/2/11.

נכתב ע"י אייל, 9 בפברואר, 2011, פורסם במושבה חופשית
שתפו:
  • Facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>